Jeśli często używasz kart płatniczych, to prawdopodobnie wcześniej, czy później skorzystasz z chargeback, czyli obciążenia zwrotnego. Procedura pomoże ci odzyskać kwotę za zakup uszkodzonego lub niezgodnego z opisem produktu, a nawet otrzymać zwrot pieniędzy w przypadku oszustwa lub błędnej transakcji w bankomacie albo wpłatomacie. Sprawdź, na czym to polega. Jak ubiegać się o chargeback? Ile trwa obciążenie zwrotne?
Z artykułudowiesz się:
Chargeback, inaczej nazywany obciążeniem zwrotnym torodzaj zwrotu środków, z którego mogą skorzystać osoby, które przy dokonywaniu zapłaty skorzystały z płatnościkartą:
Procedura dotyczy zarazem transakcji z użyciem terminali i bankomatów oraz zamówieńinternetowych i telefonicznych z wykorzystaniem kodu CVV. Rozpoczynają klient, kontaktując się z wystawcą karty, czyli swoim bankiem, który napodstawie przedstawionych mu dowodów ma zazadanie ocenić, czy zwrot kosztów jest należny.
Użytkownik karty może zgłosić żądanie chargebacku, kiedy:
Gdy zajdzie jedna z wyżej wymienionychsytuacji, klient powinien jak najszybciej skontaktować się z bankiem i złożyćreklamację transakcji kartą i żądanie obciążenia zwrotnego. Można to zrobićzarówno w oddziale, jak i listownie, czyprzez infolinię. We wniosku słownym lub pisemnym trzeba podać:
Wówczas pracownicy banku wdrożą całąprocedurę. Skontaktują się z centrum autoryzacyjnym i rozliczeniowym, asprzedawca towaru lub dostawca usługi zostanie poinformowany o chargebacku. Na tym etapie zarównoklient, jak i sprzedający mają możliwość udowodnienia swojej racji.
Bank możepoprosić użytkownika karty o dostarczenie:
Sprzedawca może od razu zaakceptowaćobciążenie zwrotne lub skorzystać z prawa do obrony. Jeśli dostarczy wiarygodnądokumentację potwierdzającą bezzasadność zgłoszenia klienta, chargeback zostanie odrzucony. Pieniądzenie zostaną mu wówczas zwrócone.
Jeśli masz pewność co do słuszności twojego stanowiska, nie musisz się tym jednak zbytnio przejmować. Argumenty stron są zawsze dokładnie analizowane, a każda sprawa o obciążenie zwrotne jest rozpatrywana indywidualnie. Niezależnie od decyzji – na korzyść, czy niekorzyść klienta, bank ma obowiązek poinformować klienta o tym, jak zakończyło się całe postępowanie.
Środki z obciążenia zwrotnego trafią na konto zaraz po tym, jak otrzymaszod banku pozytywną odpowiedź na twójchargeback. Wszystko zależy więc od czasu trwania całej procedury,która w bardziej skomplikowanych przypadkach może się przeciągać – nawet do 4 tygodni. Pamiętaj, żeobciążenie zwrotne nie jest w pełni zautomatyzowane i każdy przypadek analizujesię indywidualnie, co także wydłuża okres oczekiwania. Jeśli sprawa jestskomplikowana i będzie się przedłużać, bankpoinformuje cię o przewidywanym opóźnieniu.
Byprzyspieszyć obciążenie zwrotne,ze swojej strony możesz jedynie zadbać o dostarczeniemożliwie jak najlepszej i najdokładniejszej dokumentacji sprawy w jaknajszybszym terminie.