Powrót
30/7/2019

Obciążenie zwrotne, chargeback – na czym to polega?

Autor
Anna Dobrzanska

Jeśli często używasz kart płatniczych, to prawdopodobnie wcześniej, czy później skorzystasz z chargeback, czyli obciążenia zwrotnego. Procedura pomoże ci odzyskać kwotę za zakup uszkodzonego lub niezgodnego z opisem produktu, a nawet otrzymać zwrot pieniędzy w przypadku oszustwa lub błędnej transakcji w bankomacie albo wpłatomacie. Sprawdź, na czym to polega. Jak ubiegać się o chargeback? Ile trwa obciążenie zwrotne?

Z artykułudowiesz się:

  1. Czym jest obciążenie zwrotne?
  2. Jak ubiegać się o chargeback?
  3. Kiedy odzyskasz swoje pieniądze?

Czym jest obciążenie zwrotne?

Chargeback, inaczej nazywany obciążeniem zwrotnym torodzaj zwrotu środków, z którego mogą skorzystać osoby, które przy dokonywaniu zapłaty skorzystały z płatnościkartą:

  • debetową,
  • prepaid (przedpłaconą),
  • obciążeniową,
  • kredytową.

Procedura dotyczy zarazem transakcji z użyciem terminali i bankomatów oraz zamówieńinternetowych i telefonicznych z wykorzystaniem kodu CVV. Rozpoczynają klient, kontaktując się z wystawcą karty, czyli swoim bankiem, który napodstawie przedstawionych mu dowodów  ma zazadanie ocenić, czy zwrot kosztów jest należny.

Użytkownik karty może zgłosić żądanie chargebacku, kiedy:

  • nie jest zadowolony z produktów lub usług, za które zapłacił –przykładowo, jeśli zamówiony towar nie został dostarczony lub przyszedł uszkodzony albo nie wykonano opłaconej usługi. Pod uwagę brane są  również sytuacje, gdy otrzymany produkt był inny niż w opisie (opis nie zawierał istotnych informacji np. tego, że towar jest powystawowy) lub kupujący nie otrzymał zwrotu pieniędzy od sprzedawcy, mimo że odesłał zakupioną rzez, z której był niezadowolony;
  • nastąpił błąd techniczny lub pomyłka proceduralna, czyli kiedy transakcja została zdublowana (podwójnie zapłacono za jeden towar lub usługę) lub kwota, jaką pobrano z konta była inna niż powinna. Także, gdy naliczono opłatę mimo anulowanej lub odrzuconej transakcji kartą albo bankomat nie wypłacił pieniędzy, a pobrał z konta.
  • transakcja nosi znamiona oszustwa – właściciel kary nie rozpoznaje jej na wyciągu lub wie, że została zrealizowana przez osobę do tego nieupoważnioną np. w wyniku kradzieży karty lub po jej zgubieniu.
Odrzucony chargeback – dlaczego i co dalej?

Jak ubiegać się o chargeback? Jak wygląda procedura?

Gdy zajdzie jedna z wyżej wymienionychsytuacji, klient powinien jak najszybciej skontaktować się z bankiem i złożyćreklamację transakcji kartą i żądanie obciążenia zwrotnego. Można to zrobićzarówno w oddziale, jak i listownie, czyprzez infolinię. We wniosku słownym lub pisemnym trzeba podać:

  • imię i nazwisko właściciela karty,
  • numer karty (czasemwystarczy numer konta z którym jest skorelowana),
  • datę przeprowadzenia transakcji.

Wówczas pracownicy banku wdrożą całąprocedurę. Skontaktują się z centrum autoryzacyjnym i rozliczeniowym, asprzedawca towaru lub dostawca usługi zostanie poinformowany o chargebacku. Na tym etapie zarównoklient, jak i sprzedający mają możliwość udowodnienia swojej racji.

Bank możepoprosić użytkownika karty o dostarczenie:

  • potwierdzenia dokonania błędnej transakcji (ksero lub oryginał wydruku z bankomatu lubterminala o anulowanej albo odrzuceniu płatności),
  • dowodu na to, że podejmował samodzielną próbęodzyskania pieniędzy (np.przedstawienie konwersacji mailowej ze sprzedającym lub usługodawcą, wykazupołączeń telefonicznych do niego czy kopii nadania listu poleconego lub wostateczności oświadczenia o nieudanej próbie połączenia się z akceptantem),
  • kopii umów za usługę (także voucherów czy wykupionych biletów),
  • kopii dokumentów potwierdzających zgłoszeniekradzieży karty (również opisuokoliczności zdarzenia).

Sprzedawca może od razu zaakceptowaćobciążenie zwrotne lub skorzystać z prawa do obrony. Jeśli dostarczy wiarygodnądokumentację potwierdzającą bezzasadność zgłoszenia klienta, chargeback zostanie odrzucony. Pieniądzenie zostaną mu wówczas zwrócone.

Jeśli masz pewność co do słuszności twojego stanowiska, nie musisz się tym jednak zbytnio przejmować. Argumenty stron są zawsze dokładnie analizowane, a każda sprawa o obciążenie zwrotne jest rozpatrywana indywidualnie. Niezależnie od decyzji – na korzyść, czy niekorzyść klienta, bank ma obowiązek poinformować klienta o tym, jak zakończyło się całe postępowanie.

Odrzucony chargeback – dlaczego i co dalej?

Ile trwa chargeback? Kiedy odzyskasz swoje pieniądze?

Środki z obciążenia zwrotnego trafią na konto zaraz po tym, jak otrzymaszod banku pozytywną odpowiedź na twójchargeback. Wszystko zależy więc od czasu trwania całej procedury,która w bardziej skomplikowanych przypadkach może się przeciągać – nawet do 4 tygodni. Pamiętaj, żeobciążenie zwrotne nie jest w pełni zautomatyzowane i każdy przypadek analizujesię indywidualnie, co także wydłuża okres oczekiwania. Jeśli sprawa jestskomplikowana i będzie się przedłużać, bankpoinformuje cię o przewidywanym opóźnieniu.

Byprzyspieszyć obciążenie zwrotne,ze swojej strony możesz jedynie zadbać o dostarczeniemożliwie jak najlepszej i najdokładniejszej dokumentacji sprawy w jaknajszybszym terminie.

No items found.

Najnowsze porady