W dobie pandemii Polacy częściej niż zwykle zaczęli wypłacać gotówkę z banków. Szturm na placówki i bankomaty ma związek z obawą o dostępność placówek bankowych, możliwość wypłacenia pieniędzy. Podpowiadamy, co robić w sytuacji, jeśli bankomat nie wypłacił pieniędzy, a pobrał środki z konta?
Próbowałeś wypłacić gotówkę z bankomatu, ale z jakiegoś powodu transakcja nie doszła do skutku. Wracasz do domu, sprawdzasz konto i nagle widzisz, że saldo zmniejszyło się o niewypłaconą kwotę. Nie panikuj, możesz odzyskać całą utraconą sumę. Dowiedz się, co zrobić, gdy bankomat nie wypłacił pieniędzy, a pobrał je z konta. Co powinien zawierać wniosek o zwrot oraz komu należy się odszkodowanie.
Najpowszechniejsze problemy z wypłatą wiążą się z uszkodzeniami kart płatniczych (lub ich zabrudzeniem), błędnym numerem PIN, przekroczonym limitem transakcji w danym dniu, albo zablokowaniem karty (np. po zgłoszonym zaginięciu lub w wyniku przeterminowania). Bywa jednak, że bankomat odmówi wpłaty z powodów niezależnych od ciebie, takich jak:
W przypadku niewypłacenia gotówki z jednego z tych powodów urządzenie powinno automatycznie unieważnić operację. Jednak zdarza się, że w wyniku błędu pieniądze i tak zostają pobrane z konta. Co wówczas należy zrobić?
Jeżeli bankomat nie zrealizuje wypłaty, a obawiasz się utraty gotówki (np. suma wypłaty była bardzo wysoka), warto byś już na miejscu zdarzenia zebrał dowody dokonania transakcji i spisał jej okoliczności:
Zaraz po nieudanej transakcji sprawdź stan konta przez bankowość internetową (lub sprawdzenie salda na bankomacie). W razie zmniejszenia ilości pieniędzy na rachunku wszystkie zebrane informacje przydadzą się podczas składania reklamacji.
Zanim zgłosisz się do banku, by złożyć wniosek reklamacyjny, możesz jeszcze:
Reklamacja powinna być zawsze złożona w banku, z którego wypłacałeś pieniądze. Nie u operatora, do którego należał bankomat. Możesz ją złożyć:
We wniosku musisz wypisać:
Po złożeniu wniosku musisz poczekać na rozpatrzenie. Zwykle trwa to około 1-2 tygodni w zależności od tego, jak skomplikowana jest sprawa i jaki to bank. Jeśli instytucja przychyli się do twojego roszczenia, pieniądze zostaną zwrócone.
Generalnie najszybciej załatwiane są sprawy dotyczące problemów z wypłatą i pobraniem w bankomatach należących do twojego banku. Jeśli bankomat jest obcy, bank musi skontaktować się z jego operatorem, który sprawdzi saldo transakcji. Jeśli w cyklu rozliczeniowym bankomatu pojawiła się nadwyżka, środki zostaną bez problemu zwrócone.
Niestety operator może stwierdzić, że nie posiada nadwyżek. Wówczas nie wyda ci pieniędzy. Twój bank prawdopodobnie przychyli się do tej decyzji. Nie będzie miał bowiem podstaw do dokonania zwrotu.
Jeśli operator bankomatu nie przyznaje się do błędnej transakcji, możesz wystąpić na drogę sądową. Przede wszystkim okazać wydruk potwierdzenia o niewydaniu gotówki, ubiegać się o sprawdzenie monitoringu bankomatu (większość bankomatów ma własny), przedstawić świadków zdarzenia, zdjęcie ekranu z komunikatem, a nawet dowód rozmowy telefonicznej z serwisantem bankomatu.
Możesz także zwrócić się o pomoc do Rzecznika Finansowego.
Reklamacja wymaga czasu. Zanim pieniądze zostaną zwrócone, będziesz musiał poczekać Dlatego, nawet jeśli bank zwróci ci całą kwotę, możesz ubiegać się o odszkodowanie.
Zanim złożysz reklamację, upewnij się jaki regulamin ma twój bank –jakie są terminy składania skarg i wniosków o odszkodowanie.
Systemy reklamacji i ewidencji wpłat są takie same w całej Unii Europejskiej, dlatego na terenie krajów wspólnoty powinieneś postępować dokładnie tak samo, jak w Polsce. Zapisać wszelkie szczegóły i zgłosić sytuację w swoim banku najlepiej poprzez infolinię lub od razu po powrocie do kraju.