Powrót

Ile kosztuje wymiana opon?

22.11.2022
Ile kosztuje wymiana opon?
Autor
Anna Dobrzanska

Wymiana opon w aucie powinna odbywać się przynajmniej dwa razy w roku – jesienią i wiosną. Zmianę ogumienia wymusza na nas przede wszystkim zmienna pogoda i kapryśne pory roku. Warto jednak pamiętać, że sezonowa wymiana ogumienia to przede wszystkim większe bezpieczeństwo w trakcie jazdy, lepsza przyczepność do podłoża, ale również zwiększony komfort użytkowania auta. Kiedy jest najlepszy czas na zmianę opon, gdzie można je wymienić i ile to wszystko kosztuje?

Przejdź do sekcji artykułu:

  1. Dlaczego warto posiadać opony zimowe i letnie?
  2. Różnice pomiędzy oponami letnimi i zimowymi
  3. Kiedy zmieniać opony, jakie warunki muszą być spełnione?
  4. Kiedy zmienić opony na zimowe?
  5. Kiedy zmienić opony na letnie?
  6. Ile kosztuje wymiana opon u wulkanizatora?
  7. Dodatkowe koszty przy wymianie opon
  8. Czy można samemu zmienić opony?
  9. Skąd wiadomo, że posiadane opony są zużyte i trzeba kupić nowe?
  10. Opony całoroczne: czy można w ten sposób oszczędzić na wymianie opon, kiedy warto?
  11. Sposoby finansowania wymiany i zakupu nowych opon

Dlaczego warto posiadać opony zimowe i letnie?

Każdy kierowca, który ma na względzie bezpieczeństwo własne, jak i odpowiednią eksploatację samochodu wie, że wymiana opon to absolutna konieczność przy diametralnie zmieniającej się pogodzie i różnych porach roku.

Zimą, kiedy drogi pokrywa warstwa śniegu, lodu lub błota, opony zimowe zapewniają odpowiednią przyczepność do podłoża, szybsze i bezpieczniejsze hamowanie, a tym samym znacznie minimalizują ryzyko kolizji czy stłuczki. Wynika to nie tylko z budowy bieżnika opony – posiada on specjalne lamelki (nacięcia i bloki), które pod naciskiem pojazdu rozszerzają się i wgryzają w lód i śnieg, ale również materiału, z którego jest zrobiona opona zimowa – krzemionka dodawana w produkcji zapewnia oponie elastyczność i sprawia, że nawet w niskich temperaturach guma nie twardnieje.

Z drugiej strony dobór ogumienia do panujących warunków atmosferycznych zwyczajnie zwiększa komfort prowadzenia auta. Jeśli opona jest elastyczna, ma dobrą przyczepność i dobrze reaguje na temperaturę, prowadzenie pojazdu jest wygodniejsze, a kontrola nad autem jest proporcjonalnie większa.

Różnice pomiędzy oponami letnimi i zimowymi

Tak jak wspominaliśmy, opony zimowe różnią się zarówno budową bieżnika, jak i komponentami użytymi do produkcji opony. Zarówno struktura opony, jak i jej materiał są dopasowane do warunków atmosferycznych, czyli niskich i wysokich temperatur.

Opony zimowe odznaczają się głębokim bieżnikiem. To sprawia, że śnieg na drodze dostaje się w tysiące wąskich szczelin i rowków. Rowki te wgryzają się w śnieg, lód i błoto, zapewniając optymalną przyczepność na drodze. Dodatkowo mają za zadanie rozpraszać wodę i zapobiegać zjawisku aquaplaningu (utrata przyczepności opony podczas jazdy po nawierzchni pokrytej wodą, spowodowana tworzeniem się warstwy wody między oponą a jezdnią).

Opony letnie mają natomiast prosty, blokowy kształt bieżnika– dzięki czemu opona ma większą styczność z nawierzchnią, co istotnie wpływa na poprawę sterowności pojazdem i znaczne skrócenie drogi hamowania. Oczywiście opony letnie również posiadają rowki i szczeliny mające zapobiec zjawisku aquaplaningu, ale jest ich zdecydowanie mniej aniżeli w oponach zimowych ze względu na lepsze warunki pogodowe w okresie wiosenno-letnim.

Ważną kwestią różniącą opony letnie i zimowe jest materiał, z którego zostały wykonane. Opony letnie tworzone są z względnie twardych mieszanek, które pod wpływem dodatnich temperatur miękną, dzięki czemu opona łatwo przystosowuje się do suchych i mokrych powierzchni.

Do opon zimowych natomiast dodawana jest krzemionka. Zapobiega ona twardnieniu gumy i nadaje jej elastyczność nawet w niskich temperaturach, dzięki czemu opona nie sztywnieje nawet w przypadku dużych mrozów.

Kiedy zmieniać opony, jakie warunki muszą być spełnione?

Ogólnie przyjęte zasady mówią, że opony powinno się wymieniać, gdy średnia temperatura w ciągu dnia spada poniżej 7st. Celsjusza. Warto brać pod uwagę fakt, że mimo dość ciepłych temperatur wczesną jesienią, nad ranem temperatury są dosyć niskie, mogą się pojawiać nawet przymrozki. Jeśli więc korzystamy z samochodu dojeżdżając rano do pracy czy odwożąc dzieci do szkoły, warto wymianę zaplanować stosunkowo wcześniej, aby przymrozki czy śnieg nas nie zaskoczyły. Co więcej z wymianą może być wtedy kłopot, bo stacje wulkanizacyjne są wówczas bardzo mocno oblegane – nie warto więc czekać do ostatniej chwili.

Kiedy zmienić opony na zimowe?

Wymiana kół na zimowe powinna być zrobiona zanim pojawią się pierwsze przymrozki i śnieg. Warto przygotować się do sezonu zimowego wcześniej, aby uniknąć kolejek i załapać się na niższe ceny w warsztacie. Zwykle kierowcy wymieniają opony na zimowe w listopadzie, jednak jeśli średnie temperatury powietrza spadają poniżej 7 st. Celsjusza można rozważyć wymianę nawet na przełomie września i października.

Kiedy zmienić opony na letnie?

Z wymianą na opony letnie najlepiej poczekać do momentu ustabilizowania się pogody. Przyjmuje się, że wymiana opon powinna nastąpić w momencie, w którym średnie temperatury w ciągu dnia przekraczają 7 st. Celsjusza. Jest to oczywiście umowna granica, której powinniśmy się trzymać. Jeśli jednak wiosna nie przychodzi a zima daje się we znaki warto zaczekać z wymianą opon na letnie do momentu solidnego ocieplenia.

Ile kosztuje wymiana opon u wulkanizatora?

Cena wymiany opon zależy od rodzaju opon oraz ich rozmiaru, miasta, typu pojazdu i rodzaju felgi.

Oczywiście ceny w większych miastach będą wyższe niż te w mniejszych miejscowościach. To samo dotyczy rodzaju felgi – wymiana na feldze stalowej będzie tańsza niż na aluminiowej. Jeśli chodzi o rozmiar – im większa średnica koła, tym wyższa cena wymiany opony.

Do ceny wymiany koła należy doliczyć opłatę za wyważenie kół– zwykle wynosi ona nie więcej niż kilka złotych (maks. ok. 10 zł). Niektóre stacje wulkanizacyjne mają jedną stawkę pakietową za wymianę z wyważeniem, inne w ogóle nie doliczają za usługę wyważenia. Wszystko zależy od miejscowości, rodzaju warsztatu i samochodu.

ile kosztuje wymiana opon - felga stalowa i aluminiowa
Ile kosztuje wymiana opon?

Dodatkowe koszty przy wymianie opon

W zależności od warsztatu, przy wymianie opon, mogą być pobierane dodatkowe opłaty. Zaliczyć należy do nich wymianę wentyla, który z czasem traci szczelność. Cena gumowanego zaworu oscyluje w okolicach 10 zł za sztukę, w przypadku metalowego lub chromowanego wzrasta ona do ok. 15 zł za sztukę.

Zdarza się również, że opona jest uszkodzona – nie zawsze nadaje się wtedy do wyrzucenia – można zdecydować się na jej naprawę – tzw. łatanie lub klejenie, którego cena jest znacznie niższa niż zakup nowej opony i waha się w granicach ok. 30 zł za 1 oponę na feldze stalowej lub aluminiowej. W przypadku samochodów terenowych, SUV lub dostawczych cena jest minimalnie wyższa i wynosi ok. 40 zł za 1 oponę.

Część osób korzysta również z usługi pompowania azotem, która podwyższa trwałość ogumienia, przyczynia się do redukcji korozji felg oraz zmniejsza wahanie ciśnienia w oponach w przypadku zmiany temperatury. Koszt takiej usługi waha się w granicach ok. 5-8 zł za 1 koło.

Jeśli nie masz gdzie przechowywać opon możesz wykupić usługę przechowywania. Jej koszt waha się w granicach ok. 80-120 zł za jeden sezon. Jeśli wymieniasz opony i nie wiesz co zrobić ze starymi możesz wykupić usługę utylizacji – koszt to ok. 5-7 zł / oponę.

Czy można samemu zmienić opony?

Samodzielna wymiana opon jest możliwa, ale tylko wtedy, kiedy posiadamy dwa komplety opon już na felgach – jednym słowem kiedy mamy gotowe koła, które należy jedynie przełożyć. Wtedy jest to porównywalne z klasyczną wymianą koła i możemy tą czynność wykonać u siebie w garażu – wystarczy podnośnik i odpowiedni klucz.

W sytuacji, w której chcemy jedynie zmienić opony na feldze powinniśmy wybrać się do wulkanizatora. Zakładanie i zdejmowanie opon na felgę jest zbyt trudne bez użycia specjalistycznego sprzętu, w efekcie może być też niebezpieczne. Nie mając specjalistycznej wiedzy i narzędzi możemy źle zamontować oponę i w efekcie doprowadzić do wypadku lub awarii samochodu. Warto pamiętać, że opona to jedyny punkt styku pojazdu z nawierzchnią, który możemy kontrolować i tym samym zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom na drodze.

Skąd wiadomo, że posiadane opony są zużyte i trzeba kupić nowe?

Każda opona ma swój okres żywotności i kiedy się zużyje należy niezwłocznie udać się na wymianę. Zużycie opony zależy od kilku czynników: odpowiedniej konserwacji, zużycia bieżnika, stanu gumy. Kiedy należy wymienić oponę?

  • Kiedy ogumienie posiada uszkodzenia uniemożliwiające dalsze użytkowanie,
  • kiedy opona jest sparciała i z racji wieku nie nadaje się do dalszej eksploatacji,
  • kiedy została osiągnięta dopuszczalna grubość bieżnika.

Ze względu na bezpieczeństwo nie należy dalej użytkować opon, które:

  • mają zdarty bieżnik – poniżej 1,6 mm,
  • nastąpiła separacja elementów opony np. odklejenie bieżnika,
  • nastąpiło zdeformowanie drutówki, czyli elementu, na którym montowana jest felga),
  • opona posiada wybrzuszenia, deformacje, przecięcia, pęknięcia, rozdarcia.

W przypadku zaobserwowanie powyższych nieprawidłowości powinniśmy niezwłocznie udać się do wulkanizatora w celu wymiany opon.

Zdarzają się też sytuacje, w których zużycie opon w aucie jest nierównomierne. Możemy wtedy, w celu redukcji kosztów, rozważyć wymianę 2opon, a 2 pozostałe przełożyć na przód (mniejsze zużycie).

Opony całoroczne: czy można w ten sposób oszczędzić na wymianie opon, kiedy warto?

Wymiana opon na całoroczne to przede wszystkim wygoda dla użytkownika auta. Nie trzeba posiadać dwóch kompletów opon ani ponosić dodatkowych kosztów związanych z ich sezonową wymianą. Z drugiej strony cena takiej opony jest wyższa od standardowej i po zsumowaniu kosztów oszczędność może być niewielka.

Z drugiej strony, oprócz wygody, powinniśmy brać pod uwagę również bezpieczeństwo. Opony całoroczne zostały zaprojektowane tak, aby możnaje było użytkować przez cały rok, w różnych warunkach pogodowych. Niestety nie istnieją uniwersalne produkty, które sprawdzą się w każdych, nawet ekstremalnych warunkach.

Opony całoroczne poleca się głównie osobom, które poruszają się autem w miastach, nie wyruszają w dalsze trasy. Chodzi o to, że drogi miejskie są zwykle odśnieżane i zabezpieczane, dzięki czemu nie ma wielu możliwości, w których opona nagle straci przyczepność do podłoża. Inaczej jest w warunkach pozamiejskich, kiedy to silny śnieg i lód mogą sprawić, że opona całoroczna nie zapewni nam odpowiedniej ochrony.

Sposoby finansowania wymiany i zakupu nowych opon

Kupno opon i koszty związane z ich wymianą to spory wydatek w domowym budżecie. Koszty związane z eksploatacją samochodu nie zawsze są przewidziane i może się okazać, że brakuje na nie gotówki. Powinniśmy jednak pamiętać, że bezpieczeństwo to priorytet i z wymianą i zakupem opon nie powinniśmy zwlekać. Jeśli nie udało ci się odłożyć wcześniej odpowiedniej kwoty lub wymiana/zakup opon okazał się nagłym, nieprzewidzianym wydatkiem warto skorzystać z pożyczki. W VIVUS możesz wziąć pożyczkę na jasno określonych zasadach i niemal od ręki, a pierwszy pożyczka jest darmowa. Zajrzyj na vivus.pl, wybierz kwotę i określ terminowość spłaty – w przypadku pozytywnej decyzji pieniądze mogą trafić na twoje konto jeszcze tego samego dnia.

Całkowita kwota pożyczki 1100 zł
Całkowita kwota do spłaty 1100 zł
Całkowity koszt pożyczki 0 zł
Oprocentowanie w skali roku 0%
Umowa na 61 dni

Reprezentatywny przykład dla pierwszej pożyczki udzielanej za pośrednictwem strony internetowej www.vivus.pl, aplikacji mobilnej Vivus.pl lub przez telefon: Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) to 0% przy założeniach: całkowita kwota pożyczki 1 000 zł; całkowita kwota do zapłaty 1 000 zł; oprocentowanie stałe w skali roku 0%; całkowity koszt pożyczki 0 zł; umowa na 61 dni. Stan na 23.09.2024 r r.

CHCĘ POŻYCZKĘ