Każdego roku na przełomie czerwca i lipca ZUS wysyła listownie wszystkim klientom odprowadzającym składki informację o stanie konta ubezpieczonego. Od wakacji 2019 r. zestawienie to zostało rozszerzone o informacje na temat środków zgromadzonych przez nas na subkoncie OFE w ramach tzw. II filaru. Czy możemy uzyskać takie informacje innym sposobem niż z listu od ZUS-u? Jak sprawdzić stan konta w ZUS-ie, nie wychodząc z domu?
Gdy otrzymamy list od ZUS-u zawierający „Informację o stanie konta ubezpieczonego w ZUS”, znajdziemy z nim informację o stanie konta na ostatni dzień roku poprzedzającego rok otrzymania przez nas listu. Przykładowo, w liście, który otrzymaliśmy latem 2019 r. znajdziemy nasz stan konta w ZUS nadzień 31 grudnia 2018.
W ubiegłych latach zestawienie obejmowało przede wszystkim rozbicie miesięcznych estymowanych i wpłaconych składek oraz symulację wysokości przyszłej emerytury w przypadku osób powyżej 35. roku życia. Obecnie znajdziemy w nim też informacje o kwocie ogółem na naszym subkoncie, na którą składają się również środki z OFE.
List z ZUS-u zawiera:
Szczegółowe informacje na temat zawartości listu z informacją o stanie konta w ZUS-ie znajdziesz na stronie ZUS-u.
Jeśli chcemy dowiedzieć się, ile w danym momencie wynosi nasz stan konta w ZUS-ie, nie musimy czekać na list z ZUS-u. Możemy to sprawdzić osobiście w dowolnym momencie, w każdej placówce ZUS. Istnieje również możliwość uzyskania takiej informacji bez wychodzenia z domu – drogą internetową, za pomocą platformy PUE ZUS.
Aby sprawdzić wysokość dotychczas odprowadzonych składek, wystarczy zalogować się na Platformie Usług Elektronicznych(PUE) ZUS i zweryfikować swoją tożsamość. Po zalogowaniu na swoim indywidualnym koncie możemy bez wychodzenia z domu załatwić większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi, które do niedawna wymagały od nas wizyty w urzędzie. Na platformie uzyskamy m.in. informacje na temat naszego ubezpieczenia, stanu konta po ostatniej waloryzacji czy wysokości kapitału początkowego.
Kto może zalogować się na platformie PUE ZUS?
Rejestracja na platformie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych będzie wymagała od nas potwierdzenia tożsamości. Autoryzację możemy przeprowadzić internetowo w procesie zakładania konta lub osobiście podczas wizyty w placówce ZUS.
Wirtualna rejestracja może być zweryfikowana poprzez:
Po zalogowaniu się w oknie przeglądarki wyświetli nam się konto użytkownika wraz z listą dostępnych operacji. Chcąc sprawdzić, ile pieniędzy znajduje się na naszym koncie w ZUS-ie, powinniśmy wejść w zakładkę „Stan konta ubezpieczonego”, gdzie znajdziemy informacje o kwocie składek po ostatniej waloryzacji oraz o ustalonym kapitale początkowym (dotyczy osób, które pozostawały ubezpieczone przed 1999 rokiem). Szczegółowe dane obecne w systemie obejmują ostatnie 12 miesięcy.
Czy wiesz, jak oszczędzać na emeryturę? Sprawdź>>
Konto użytkownika na platformie PUE ZUS zawiera informacje istotne z punktu widzenia osoby odprowadzającej składki. Po zalogowaniu do serwisu możemy też załatwić wiele spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi.
Użytkownik poprzez operacje realizowane na platformie PUE ZUS może między innymi:
Czytaj również: Profil zaufany - jak założyć i do czego będzie Ci potrzebny?
Platformę PUE ZUS wzbogacono o specjalny kalkulator, w którym możemy obliczyć prognozę przyszłej emerytury. Aplikacja połączona z naszym indywidualnym kontem automatycznie uzupełnia wymagane pola danymi zgromadzonymi w systemie, dzięki czemu nie musimy ręcznie wyszukiwać i wprowadzać kwot składek koniecznych do wyliczenia estymowanych świadczeń. Aby oszacować prognozowaną emeryturę, musimy w kalkulatorze wskazać jedynie przyszłe szacunkowe wynagrodzenie.
Przedsiębiorcy na swoim koncie na platformie ZUS PUE m.in. bezpiecznie i sprawnie rozliczą składki, uzyskają zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek, a po aktywowaniu modułu e-Płatnik także rozliczą ubezpieczenia swoich pracowników czy też zgłoszą nowo zatrudnionych do ubezpieczenia. Po rejestracji przez profil zaufany usługi dostępne na serwisie są dla firm są bezpłatne.
Co to jest samozatrudnienie i na czym polega? Sprawdź, czy przysługują ci preferencyjne stawki>>
Szczegółowe informacje na temat systemu PUE ZUS uzyskamy, dzwoniąc do Centrum Obsługi Telefonicznej (COT). Po uwierzytelnieniu konsultant uzyska podgląd konta użytkownika i udzieli szczegółowych informacji w naszej sprawie.
Po co nam konto na platformie PUE ZUS?