zmiany w życiu

Jak wprowadzać zmiany w życiu?

 

Początek roku to czas postanowień, nowej energii, to również czas na zmiany w życiu. Ich konsekwentne przeprowadzenie wymaga silnej woli, ale również znajomości sposobów na udzielenie sobie samemu wsparcia. Mogą nam w tym pomóc autorzy poradników motywacyjnych. Warto z nich czerpać nie tylko dosłowne wskazówki, ale przede wszystkim inspirację na zmiany w życiu.

 

Pożyczka Vivus

 

Zmiany w życiu nie są łatwe. Jak zmieniać, żeby zmienić?

 

zmiany w życiu

 

Chip Heath i Dan Heath, autorzy książki „Pstryk. Jak zmieniać, żeby zmienić”, posługują się stworzoną przez psychologa Jonathana Haidta metaforą słonia i jeźdźca. Zgodnie z nią każdym z nas kierują dwa niezależne „umysły” – racjonalny i emocjonalny. Jeden z nich to myślący zdroworozsądkowo, ale niezbyt silny jeździec, a drugi – emocjonalny, potężny słoń. Jeździec zwykle chętnie zgadza się z naszymi planami i wydaje mu się, że bez problemu okiełzna słonia. Nie docenia jednak jego siły i faktu, że słoń jest humorzasty, nieprzewidywalny, a co najważniejsze – nie lubi zmian i przemęczania się.

 

Zasady braci Heathów:

  1. Wskaż drogę jeźdźcowi.
  2. Zmotywuj słonia.
  3. Wyrównaj ścieżkę.

 

Wskazanie drogi jeźdźcowi oznacza dokładnie ustalenie, co chcemy osiągnąć i w jaki sposób to zrobić, czyli wyznaczenie jasno określonego celu i działań, które do niego prowadzą. Motywowanie słonia to wpływanie na emocje. Musimy przedstawić sobie nasz cel jako przyjemny i optymistyczny, dzielić zadanie na małe kroki i czuć, że robimy postępy. Wyrównanie ścieżki oznacza zadbanie o to, żeby wszystko w naszym otoczeniu sprzyjało osiągnięciu celu.

 

Zmiany na każdy tydzień w roku

 

zmiany w życiu

 

Leo Babauta, autor książki „52 zmiany”, to człowiek o ogromnym doświadczeniu we wprowadzaniu zmian w swoim życiu. Będąc ojcem sześciorga dzieci, zredukował swój stan posiadania do symbolicznych stu przedmiotów, a z czasem pozbywał się kolejnych. Prowadzi słynnego na całym świecie bloga, na którym objaśnia swoją filozofię życiową. We wstępie do książki „52 zmiany” przedstawia zasady, które pomagają w osiągnięciu wybranych celów.

 

Zasady Babauty:

  1. Nie wprowadzaj kilku zmian naraz.
  2. Przeprowadzaj tylko małe zmiany.
  3. Ciesz się zmianą.
  4. Ponawiaj próby.
  5. Wybierz wyzwalacz.

 

Najważniejsza jest tu metoda małych kroczków, która pozwala na bezbolesne i stopniowe wprowadzanie zmian, a także – co bardzo istotne – na cieszenie się nimi. Czerpanie satysfakcji jest niezbędne do tego, aby przekonać się, że zmiana nam służy i ma szansę pozostać w naszym życiu na dłużej. Ważne jest również niezrażanie się niepowodzeniami i ponawianie prób w razie porażki. Wyzwalacz, o którym mowa w ostatnim punkcie, to przyjemny nawyk skojarzony ze zmianą. Może być nim na przykład poranna kawa, po której wybierzemy się na zaplanowany codzienny spacer.

 

Zasady skutecznego działania

 

zmiany w życiu

 

Stephen R. Covey, autor książki „7 nawyków skutecznego działania”, uważa, że do w pełni dojrzałego kierowania swoim życiem konieczne jest nie tyle zestaw porad dotyczących naszego zachowania, ale przemiana charakteru. Żadne triki nie okażą się skutecznie, jeżeli nie będziemy dogłębnie przekonani o tym, że wszystko jest w naszych rękach. Na tym właśnie polega proaktywność – to postawa przyjmująca odpowiedzialność za całokształt życia i kierunek jego przemian.

 

Zasady Coveya:

  1. Bądź proaktywny.
  2. Zaczynaj z wizją końca.
  3. Rób najpierw to, co najważniejsze.
  4. Myśl w kategoriach wygrana-wygrana.
  5. Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym.
  6. Wykorzystaj synergię.
  7. Pamiętaj o ostrzeniu piły.

 

Trzy pierwsze wskazówki to praca nad sobą samym – proaktywna, z dokładną wizją tego, co chcemy osiągnąć, wykonana dzięki właściwemu zarządzaniu czasem i ustawianiu priorytetów. Kolejne trzy dotyczą naszych relacji z innymi. Trudno osiągać sukcesy w pojedynkę. Do efektywnej współpracy konieczne są starania o korzyści dla wszystkich jej uczestników. Dzięki nim możemy czerpać z synergii, czyli efektu pracy zespołowej, który jest wyższy niż suma efektów działań indywidualnych. Można to zobrazować równaniem 2+2=5. Ostatni nawyk – ostrzenie piły – dotyczy wszystkiego, co robimy. Przypomina o konieczności odnowy i ciągłego rozwoju w każdej dziedzinie naszego życia.

Szybka pożyczka