prawo konsumenta do zwrotu

Prawo konsumenta do zwrotu towaru. Jak to działa?

Zdarza się, że bluzka, która w trakcie zakupów wydawała się urocza, w domu już nie budzi zachwytu, a po rozpakowaniu drogiego szalika nagle przypominasz sobie, że masz już niemal identyczny. Kto z nas nie zna takich sytuacji? Oczywiście w pierwszej chwili masz ochotę zanieść produkty do sklepu lub, jeśli był to zakup online, odesłać do sprzedawcy i poprosić o zwrot pieniędzy. I na szczęście w określonych sytuacjach masz do tego prawo. Dowiedz się, kiedy ci ono przysługuje i jak z niego korzystać.

 

Prawo do zwrotu towaru a reklamacja

 

Zwrot towaru to co innego niż reklamacja. Reklamować można towar wadliwy. Wadą może być nie tylko uszkodzenie kupionej rzeczy, lecz także brak cech, które obiecał ci sprzedawca. W ramach reklamacji możesz ubiegać się o zwrot pieniędzy, naprawę lub wymianę przedmiotu.

Zwrot produktu ma natomiast miejsce w sytuacji, gdy oddajesz rzecz nieposiadającą wad, lecz taką, której z jakichś przyczyn nie chcesz jednak nabywać. Sprzedawca zwraca ci wówczas pieniądze, które zapłaciłeś, wraz z ewentualnymi kosztami przesyłki. Innymi słowy, przyczyną reklamacji jest fakt, że produkt jest niepełnowartościowy, a przyczyną zwrotu jest to, że po prostu się rozmyśliłeś.

 

Prawo do zwrotu towaru kupionego w Internecie

 

Jeśli kupujesz produkt przez Internet, także na aukcji, masz możliwość zwrócić go w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy zamawiasz coś przez telefon lub nabywasz poza siedzibą przedsiębiorstwa (na przykład podczas prezentacji). Warto wiedzieć, że przy każdym takim zakupie sprzedawca ma obowiązek poinformować cię o przysługującym ci dwutygodniowym terminie zwrotu bez podania przyczyn. Jeśli tego nie zrobi, termin automatycznie przedłuża się aż do 12 miesięcy.

Od tej reguły istnieją jednak pewne wyjątki. Jeśli kupiłeś produkt nie od przedsiębiorcy, lecz od osoby prywatnej, nie ma ona obowiązku przyjmować od ciebie zwrotu. Oczywiście może, jeśli chce, zaoferować ci taką możliwość, jednak zależy to wyłącznie od jej dobrej woli.

Jak zatem zwrócić towar kupiony przez Internet lub nabyty w inny sposób poza siedzibą sprzedawcy? W ciągu dwóch tygodni musisz po prostu odesłać nienoszący śladów użytkowania towar do przedsiębiorcy. Możesz też w tym czasie zgłosić mu tylko taki zamiar, a towar dosłać w ciągu kolejnych dwóch tygodni. Poinformować kontrahenta o odstąpieniu od umowy możesz pisemnie, mailowo lub ustnie. Oczywiście najkorzystniej dla ciebie będzie przekazać mu tę informację na piśmie, ponieważ pozostanie to udokumentowane. Możesz też użyć proponowanego przez sklep formularza, lecz nie jest to obowiązkowe.

Co z kosztami przesyłki? Produkt musisz odesłać na swój koszt. W kwocie zwróconych przez sprzedawcę pieniędzy musi zawierać się koszt wysyłki produktu do ciebie, równy najtańszej opcji z cennika oferowanego przez sprzedawcę.

 

Kiedy nie przysługuje ci prawo do zwrotu towaru?

 

Prawo do zwrotu towaru w ciągu czternastu dnia jest bardzo wygodne z perspektywy klienta, jednak nie obowiązuje w każdej sytuacji. Po pierwsze, nie masz możliwości zwrotu zakupu, jeśli nabywałeś go na dane swojej działalności gospodarczej. W takim wypadku, w świetle prawa nie jesteś już konsumentem, lecz przedsiębiorcą. Sklep ma także prawo odmówić przyjęcia towaru, który został wykonany na specjalne zamówienie. A zatem nie oddasz szytej na miarę sukni, nawet jeśli nie nosi ona żadnych śladów użytkowania. Co ze zwrotami produktów o krótkim terminie przydatności? Z ich odesłaniem także możesz mieć problem. A zatem nie możesz liczyć na przyjęcie zwrotu niektórych produktów żywnościowych. Inny wyjątek dotyczy przedmiotów, które po otwarciu opakowania nie nadają się do ponownej sprzedaży. Przykładem takiego produktu są chociażby soczewki kontaktowe. Jeśli kupiłeś książkę lub nagranie w formacie pliku, także nie możesz ich odesłać, ubiegając się o zwrot pieniędzy.

 

Prawo do zwrotu towaru w sklepie

 

Sklepy stacjonarne nie mają żadnego obowiązku przyjmowania zwrotów towaru od swoich klientów. Ten przywilej należy się tylko osobom, które zamawiały produkty zdalnie lub nabywały je poza siedzibą sprzedawcy. Zasada zwrotu towaru w ciągu czternastu dni stała się jednak niezwykle popularna wśród konsumentów. Na forach można znaleźć mnóstwo wypowiedzi osób zaskoczonych faktem, że sklep nie przyjmuje zwróconego towaru. Sklepy sieciowe z kolei musiały poradzić sobie z pewnym paradoksem: ich klienci zamawiający produkty online mogli je zwracać, natomiast klienci kupujący w sklepie nie mieli takiej możliwości. Skutek jest taki, że coraz więcej sklepów oferuje swoim klientom określony czas na zwrot produktów bez podania przyczyny, podobnie jak ma to miejsce w przypadku zakupów internetowych.

Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym nie jest w żaden sposób uregulowany prawnie. Zasady zwrotów są ustalane indywidualnie przez sieć sklepów i powinny być dostępne na stronie internetowej. Dlatego gdy robisz zakupy w sklepie stacjonarnym, w którym masz możliwość oddania produktu, dowiedz się dokładnie, jakie panują tam reguły. Może się bowiem okazać, że w polityce zwrotów sieci istnieją pewne ograniczenia, na przykład sklep nie przyjmuje zwrotu kolczyków. Możesz też mieć problem ze zwróceniem karty podarunkowej.

 

Informacje zawarte w artykule aktualne na dzień 22.02.2017.