Ile kosztuje wymiana rozrządu?

Ile kosztuje wymiana rozrządu?

Regularna wymiana paska rozrządu jest często bagatelizowana przez kierowców, jednak awaria tej części może spowodować poważne uszkodzenia silnika i wiązać się z dużo kosztowniejszymi naprawami. W razie usterki zniszczeniu ulega bowiem nie tylko sam pasek. Przestają też działać zawory, co skutkuje bezpośrednim uszkodzeniem głowic i tłoków silnika. Przestrzeganie zalecanych interwałów wymiany paska rozrządu jest tym bardziej konieczne, że zużycia tej części zwykle nie da się oszacować „na oko”. Po zalecanym okresie eksploatacji pasek nadal może wyglądać dobrze (jakby nie był zużyty), a zaraz potem się zerwać. Lepiej więc zawczasu zapłacić za wymianę tej części, niż ponosić wielokrotnie wyższe koszty dodatkowych napraw wywołanych jego awarią.


Sprawdź również, ile kosztuje przegląd techniczny i serwis samochodu

Kiedy należy wymienić pasek rozrządu?

Wyznacznikiem tego, jak często należy wymieniać pasek rozrządu, jest:

  • przebieg auta – różny dla rozrządów w różnych modelach, określany przez producenta. W najnowszych samochodach paski rozrządu są na tyle wytrzymałe, że interwały ich wymiany to nawet 180-200 tys. km;
  • wiek paska – niektórzy kierowcy nie osiągają przebiegu 100 tys. km nawet w ciągu dziesięciu lat, mimo to rozrząd powinien podlegać wymianie. Guma, z której wykonany jest pasek, z czasem parcieje, przez co zwiększa się ryzyko zerwania. Zwykle żywotność paska rozrządu szacuje się na 3-5 lat (w zależności od producenta i jego zaleceń);
  • długi okres nieużywania auta – nieużywane części także niszczeją, czasem nawet bardziej niż te, z których korzystamy regularnie.
szybka pożyczka

O dwóch ostatnich punktach należy pamiętać szczególnie, gdy kupujemy używany samochód. Przebieg auta z drugiej ręki może być niski, ale mimo to należy wymienić pasek, gdyż nigdy nie mamy pewności, ile lat ma dana część i jak długo samochód stał w garażu sprzedawcy.

Ponadto pasek bezwzględnie trzeba wymienić, jeśli:

  • doszło do wycieku oleju (nie dotyczy pasków działających w kąpieli olejowej),
  • ciała obce dostały się pomiędzy elementy paska (np. piasek, brud),
  • na pasku widać uszkodzenia mechaniczne (np. jest popękany).
kiedy wymienić pasek rozrządu?

Wymiana rozrządu – cena

Nowy pasek rozrządu, w zależności od marki auta, może kosztować od ok. 50 do ok. 250 zł. Trzeba jednak doliczyć do tego jeszcze cenę robocizny. Standardowa wymiana obejmuje demontaż osłony paska, odkręcanie śruby rolek napinających, demontaż rolki i starego paska, a później zamontowanie nowych rolek, ustawienie wału korbowego i wałków rozrządu, założenie nowego paska, wymianę pompy wody i dokręcenie śrubki rolki napinającej zgodnie z zaleceniami producenta.

To, ile będzie kosztować cała usługa, zależy przede wszystkim od tego, jak skomplikowany jest dostęp do rozrządu. W starszych modelach samochodów wymiana jest zwykle najprostsza i najszybsza. W takich przypadkach robocizna powinna kosztować ok. 80-150 zł, a cały proces nie będzie trwał dłużej niż godzinę. Gorzej, gdy trzeba stosować specjalistyczne blokady lub wykonywać dodatkowe czynności, by dostać się do rozrządu. Wtedy montażmożeprzedłużyć się do ok. 2 h, a koszt wzrosnąć nawet do 300-500 zł.

Usługa kosztuje najwięcej przy nowszych modelach aut, gdzie konieczne jest dostanie się do tylnych, bardziej ukrytych części silnika i trzeba zdemontować bardzo wiele elementów przedniego pasa. Nie tylko znacznie zwiększa to poziom skomplikowania zmiany paska i czasochłonność pracy (nawet 4-5 h), ale też wprowadza konieczność korzystania ze specjalistycznych narzędzi. W takim wypadku robocizna może kosztować ok. 800-1000 zł, a czasem nawet i więcej.

Warto pamiętać, że przy wymianie paska rozrządu powinno się zwrócić uwagę także na stan innych części, takich jak:

  • rolki prowadzące,
  • uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego,
  • rolka napinająca,
  • pompa wody (jeśli jest napędzana piaskiem).

Powinny one podlegać konserwacji lub wymianie, gdyż bezpośrednio wpływają na pracę paska i jego żywotność. Przykładowy koszt samych napinaczy może wynosić ok. 200-800 zł. Za pompę wody (w komplecie z paskiem) zapłacimy mniej więcej 200-900 zł. Warto jednak wymienić niszczejące elementy zawczasu, gdyż w razie awarii koszty naprawy mogą wzrosnąć wielokrotnie, nawet o kilka tysięcy złotych.

koszt wymiany rozrządu

Wymiana łańcucha rozrządu – czy jest konieczna?

Do napędzania wałka rozrządu służyć może nie tylko pasek, ale i łańcuch. Takie rozwiązanie długo uważane było za trwalsze i mniej awaryjne. Przez długi czas łańcuchy pozostawały bezobsługowe i tańsze w eksploatacji (nie trzeba było ich tak często wymieniać – starczały nawet na 300-400 tys. km – a jedynie sprawdzano ich kondycję podczas serwisów). Jednak obecnie, gdy auta stają się coraz lżejsze, a konstrukcja nowoczesnych silników znacznie różni się od tych w starszych modelach samochodów, i ta część musi podlegać częstszym wymianom.

Jak często wymieniać łańcuch rozrządu?

Zwykle łańcuch wymienia się co 200-300 tys. km, choć niekiedy nawet co 60-80 tys. km. Producenci nie zawsze dokładnie to określają, a ponadto wiele zależy od tego, jak eksploatujemy auto. Dlatego zaleca się sprawdzać stan łańcucha przy co drugiej wymianie oleju.

Wymiana może być konieczna także, gdy zauważymy niepokojące sygnały, takie jak:

  • hałasy podczas pracy silnika – szorowanie, szumienie, stukanie,
  • odczuwalny spadek mocy pojazdu w trakcie jazdy,
  • świecąca się kontrolka „check engine” – gdy komputer pokładowy wykryje błędne ustawienie wałków rozrządu, sugerujące rozciągniecie łańcucha.

Ile kosztuje wymiana łańcucha rozrządu?

Przeciętne koszty jego wymiany to 300-900 zł. Mogą być jednak znacznie wyższe i dochodzić do nawet kilku tysięcy. Podobnie, jak przy paskach, końcowa suma zależna jest od stopnia skomplikowania wymiany – dobrego lub słabego dostępu do rozrządu i liczby części, jakie trzeba zdemontować, zanim można zamontować łańcuch.

Ponadto warto pamiętać, że przy zmianie starego łańcucha na nowy wymagana jest również wymiana:

  • płynu chłodniczego (średnio 30 zł za 5 l),
  • oleju silnikowego (ok. 50-150 zł za 5 l),
  • filtru oleju (przeciętnie ok. 60 zł).
weź pożyczkę